September 2, 2016

Økt usikkerhet

Mange bransjer har tøffe tider, som oljebransjen og hele leverandørindustrien.

Ingen kan gjøre noe med oljeprisen. Markedet er som det er. Men alle kan gjøre noe med måten man driver markedsføring og salg.

Slik er hverdagen hos mange bedrifter:

– Feil timing. Kundene har ikke tid. Feil leads. Mister oversikten. Tøffere konkurranse. Annonser ut vinduet. Kundene tenker kun pris.

Mange sliter. Frustrasjonen stiger. Hvorfor er det slik?

Kan det hende at markedet og kundene har endret seg, for alltid?

Til alle tider har markedsføring og salg tatt utgangspunkt i virksomhetens behov for å selge. Slik er det for de aller fleste i B2B i dag også.

– Det hele starter gjerne hos eierne, styret eller toppledelsen: “Vi skal vokse 20 prosent – sett i gang”.

Så kjører markedssjefen og reklamebyrået på de samme kampanjene som før eller sper på med nyere ting som “native” annonser, “content” og “performance” marketing.

Salgssjefen hjelper til og får selgerne til å ta flere telefoner, mailer, LinkedIn-oppdateringer, møter og messer:

– Det er samme greia. Det handler om å “treffe” kundene, når det passer dere. Er det bra?

Når kunden likevel har snudd opp-ned på måten de kjøper, hva med å snu opp-ned på måten dere driver markedsføring og salg?

Det er akkurat nå, i tøffe tider, at det skapes nye vinnere.




"Les>”/>



Traditional vs inbound marketing_HubSpot_Leadify.no